You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Gare du Pont Rouge

Info projecten

Ligging: Pfaffenthal, Luxemburg

In Pfaffenthal (Luxemburg) is onlangs een eerste kabeltrambaan in gebruik genomen. Die verbindt het plateau van Kirchberg met het nieuwe station ‘Gare du Pont Rouge’, dat 40 meter lager ligt. Reizigers kunnen er hun reis per tram of bus naadloos verderzetten. Het shuttletraject is 200 meter lang en loopt over een kleine 70 meter door een tunnel, verdeeld over twee kokers. Het is voor de overkapping van deze tunnel dat PERI werd ingeschakeld. De geografische omstandigheden én een hellingsgraad van 20% vroegen om een bijzondere bekistingsconstructie.

Vereisten

  • De bekistingsconstructie moest zo ontworpen worden dat er over een traject van 70 meter met een hellingsgraad van ruim 20% probleemloos bekist kon worden.
  • De verschillende onderdelen van de twee tunnelwagens konden wel per kraan ter plaatse aangevoerd en gemonteerd worden maar moesten zo ontworpen zijn dat ze tijdens de bekistingswerken met een rupskraan voortgetrokken konden worden.
  • De dikte van de te storten tunneloverkapping varieerde tussen 1,25 en 1,35 meter of zo’n 300 m³ beton per stortingsfase. De voorgestelde oplossing moest gebruiksvriendelijk, kostefficiënt én veilig zijn.

Klant

Consortium AM Tralux – Lux TP
JF Kennedylaan & Konrad AD-laan

1499 Kirchberg

Luxemburg

Voordeel klant

  • Dankzij de - met VARIOKIT samengestelde - tunnelbekistingswagens hadden graaf- en andere machines vrije doorgang onder de bekistingswagens. De werkzaamheden konden zo heel wat sneller verlopen.
  • Ook het gebruiksgemak van de bekistingswagens stond garant voor een vlotte doorlooptijd van de werken.
  • De verschillende onderdelen werden allemaal ingehuurd en konden recurrent ingezet worden, waardoor de hoeveelheid te huren materiaal beperkt bleef.

PERI oplossing

  • Met VARIOKIT werden twee tunnelbekistingswagens gebouwd. Per wagen – 35 ton – werden 24 RCS klimstijlen met buigvaste koppelingen gebruikt, en SLS schoren voor zware lasten. Dakprofielen en SLS spindels werden vooraf in het atelier in Schijndel (NL) gemonteerd en op lengte gedraaid. Vervolgens werden ze gebruiksklaar afgeleverd op de werf.
  • Om de arbeiders in alle veiligheid te laten werken, werden op het VARIOKIT systeem eenvoudig uitklapbare werkplatformen gemonteerd.
  • Per 15 meter werd een stuk overkapping gestort: zo’n 300 m³ per keer. Na 2 dagen uitharding werden de spindels al onder de klimstijlen weggehaald en zakte de hele bekistingsstructuur zo’n 8 cm. Met de rupskraan werd de tunnelwagen inclusief bekistingspanelen over het stuk terrein met een hellingsgraad van 20% voortgetrokken om vervolgens de volgende 15 meter overkapping te storten.
  • Op de werf zelf werd de ploeg van de opdrachtgever ondersteund door een PERI supervisor, die de nodige support leverde voor het ter plaatse samenstellen van de bekistingswagens.

PERI systemen ter plaatse