You are on PERI's international website. Click here to switch to PERI USA. Click here to view all PERI websites.

Bus- en fietstunnels, kruispunt R71-N702, Hasselt

Info projecten

Ligging: Hasselt, België

Het Agentschap Wegen en Verkeer en De Lijn gingen in mei 2019 van start met de herinrichting van het kruispunt van de Grote Ring (R71 Gouverneur Verwilghensingel) met de Universiteitslaan (N702) in Hasselt, aan de ingang van Plopsa Indoor. Het project kadert binnen het grotere Spartacusproject.

Met de bouw van de tram- en bustunnel past het AWV de fiets- en voetgangerstunnels onder het kruispunt aan. De onderdoorgangen worden ruimer en krijgen meer lichtinval.  Er komt een extra fietstunnel aan de noordzijde van het kruispunt, die de Japanse tuin en de Grenslandhallen verbindt. De bestaande fietstunnel onder de Universiteitslaan verdwijnt en wordt vervangen door een volledig nieuwe fiets- en voetgangerstunnel.

Om plaats te maken voor de tram- en bustunnel wordt de bestaande fietstunnel, die aan de zuidkant van het kruispunt onder de Grote Ring doorgaat, afgebroken en verderop opnieuw opgebouwd. Voor de bouw van de tunnels deed aannemer Franki Construct een beroep op de systemen van PERI

Vereisten

  • Een passend systeem voor de bouw van fiets-, tram- en bustunnels.
  • In de tunnels moesten ook een aantal pijlers geïntegreerd worden.
  • Het oorspronkelijke plan was om de verschillende tunnels gelijktijdig uit te voeren. Dankzij het uitgebreide gamma had PERI Benelux de capaciteit om aan deze eis te beantwoorden.
  •  Omdat de werken doorgaan op een druk kruispunt van de Hasseltse buitenring, werd een strakke planning geëist van PERI.

Klant

Franki Construct

Voordeel klant

  • De VARIO GT 24 wandbekisting kenmerkt zich door een grote vormelijke flexibiliteit die in dit tunnelproject heel erg van pas kwam. Het VARIO systeem past zich aan alle geometrieën aan en voldoet aan alle eisen, zoals bijvoorbeeld voor de keuze van ankerposities of de maximaal toelaatbare verse betondruk.
  • Ook de PERI UP Flex ondersteuningstoren blinkt uit in modulariteit. PERI UP Flex werd in dit project toegepast voor de ondersteuning van de 1 m dikke dakplaten. Het rastersysteem van 25 en 50 cm biedt maximale flexibiliteit om verschillende vormen en belastingen te ondersteunen. Zo kunnen de staanders bijvoorbeeld eenvoudig geconcentreerd worden om plaatselijk hoge belastingen op te vangen.
  • De panelen van de RUNDFLEX wandbekisting, voor het creëren van ronde wanden, kunnen snel worden aangepast aan de gewenste straal, zonder aanpassingswerken. De hoge efficiëntie van het RUNDFLEX systeem werd in dit project als een grote meerwaarde ervaren.
  • De kolommen werden gerealiseerd met TRIO panelen. Dit systeem bood Franki Construct een ideale oplossing voor de bouw van een aantal pijlers in de tunnels.
  • De PERI systemen zijn perfect compatibel met elkaar. Zo werden de RUNDFLEX en TRIO systemen netjes aan elkaar gekoppeld.
Johny Vanouytsel, Franki Construct
Johny Vanouytsel
Werfleider, Franki Construct

“Dit was zeker niet mijn eerste ervaring met PERI en zoals steeds zijn we ook binnen dit project erg tevreden over de samenwerking. De VARIO en RUNDFLEX wandbekisting bleken prima systemen voor de bouw van de tunnels. In het begin is wat zoeken en kruipt er wat tijd in, maar zodra de puzzel ligt, worden de voordelen duidelijk. Bij PERI zijn degelijkheid en een goeie service een garantie. Ook de compatibiliteit tussen de verschillende systemen is een grote meerwaarde.”

PERI oplossing

  • Franki Construct was al vertrouwd met het VARIO systeem voor het bouwen van de tunnels. Ze gebruikten het bij de bouw van het IPM NIRAS in Dessel en de duiktank NEMO in Beringen.
  • In de fietstunnels ondersteunde het flexibele PERI UP Flex systeem de 1 m dikke dakplaten.
  • De RUNDFLEX ronde wandbekisting werd ingezet voor het creëren van de ronde vormen van de tunnels en voor de ronde koepel die bovenop de tunnel komt.
  • Het TRIO kolombekisting systeem bleek perfect voor het integreren van een aantal pijlers in de fietstunnels.