Brug over de Mulder, Schlunzig, Zwickau
Info projecten
Ligging: Zwickau, Duitsland
- 100 meter lange, futuristisch ogende tuibrug over de Mulder bij Zwickau
- Vervangende nieuwbouw voor de vorige brug uit 1964, die bij het hoogwater van 2013 zwaar beschadigd raakte en nog slechts beperkt bruikbaar was
- De weg K 9316 zit in het traject- en omleidingsconcept van de nabijgelegen Volkswagenfabriek Zwickau en fungeert als belangrijke invalsweg
- De spanwijdten van de tuibrug met twee overspanningen bedragen 35,50 en 55,50 meter
- Een markante, 34 meter hoge pyloon draagt het 15 meter brede brugdek, dat aan 24 HDPE-ommantelde tuien hangt
Vereisten
- Het onalledaagse brugproject stelde hoge eisen aan de projectdeelnemers
- Tot de verbindende dwarsbalk op bijna 23 meter hoogte maken de beide pyloonstaanders een hoek van 7,3 graden ten opzichte van de loodlijn
- De volledige doorsnedes worden smaller, van 2,20 m x 1,50 m aan de basis tot 1,60 m x 1,50 m bovenaan
- Bij de pyloonstaanders werden stalen inbouwelementen met een gewicht van elk 21 ton gebruikt, waarmee bij de compromisoplossing rekening moest worden gehouden
Klant
Arlt GmbH, Frohburg
Projectbegeleiding
PERI vestiging Leipzig
PERI Competence Center Infrastruktur, Cottbus
Voordeel klant
- Hoge uitvoeringskwaliteit in korte bouwtijd
- Tijd- en kostenbesparingen dankzij toepassing van te huren standaardcomponenten
- Flexibele aanpassing van PERI UP en VARIOKIT in een 25-cm-systeemraster aan de afmetingen van het bouwwerk en aan statistische eisen
Paul Hopperdietzel
Bouwcoördinator
De tuibrug over de Mulder is een veeleisend bouwproject dat en vormt een uitdaging voor alle betrokkenen. De kwaliteit van de PERI compromisoplossing overtuigt – en we zijn zelfs nog sneller dan oorspronkelijk gepland.
PERI oplossing
- Op maat gemaakte, gemeenschappelijk uitgewerkte probleemoplossingen voor de landhoofden en met name voor de pyloon van gewapend beton
- Met behulp van het PERI concept werd de brugpijler tot de geloofsovergang in vier stortfases met een storthoogte van elk 5,15 meter vervaardigd, gevolgd door een 2,60 meter hoog pijlersegment, tegelijk met de vervaardiging van de 1,50 meter dikke en 11,25 meter lange dwarsbalk
- In de afsluitende zesde bouwfase werden de 10 meter hoge, verticale pyloonpunten bekist
- Het bekistings- en steigerconcept was gebaseerd op de VARIO GT 24 drager-wandbekisting in combinatie met een stapsgewijs meegroeiende PERI UP ondersteuning
- De draag- en werkplatforms werden gevormd met stalen systeemliggers uit het VARIOKIT civieltechnisch systeembouwpakket en met GT 24 bekistingsdragers
- Een met het draagsysteem verbonden PERI UP trappentoren diende als comfortabele en veilige toegang tot de afzonderlijke niveaus
PERI systemen ter plaatse